لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

مضرات روغن کنجد چیست؟

روغن کنجد از دانه ی کنجد گرفته می‌شود. این که فواید و مضرات روغن کنجد چیست بستگی به این دارد که این روغن حاوی چه ترکیباتی است.

این روغن به مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامینE دارد. همچنین روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است. این موارد و ترکیبات بیشمار روغن کنجد در حد زیادی باعث به وجود آمدن خواص روغن کنجد برای پوست، مو و سلامتی شده است. این روغن تاثیرات مثبتی در سلامت پوست و مو، مشکلات قلبی، یبوست و… دارد.


 اما مضرات روغن کنجد چیست؟ 

آیا مصرف بیش از اندازه ی روغن کنجد هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد؟ آیا تمامی افراد در هر گروه سنی میتوانند از این روغن استفاده کنند؟ تا انتهای مقاله با ما باشید تا با تمامی جنبه های روغن کنجد آشنا شویم.

طبع روغن کنجد چیست؟

طبع روغن کنجد گرم است و از لحاظ تر بودن یا خشک بودن، تر، محسوب میشود.

این که طبع یک ماده ی خوراکی چیست بسیار مهم است.چون اگر به هر دلیلی تعادل بدن از نظر مزاجی خارج شود، یعنی گرمی، سردی، یا رطوبت در آن زیاد شود باعث بروز بیماری خواهد شد.

مضرات روغن کنجد برای روده بزرگ

یکی از مضرات مصرف بیش از اندازه ی روغن کنجد خطر ابتلا به التهاب روده است. تحقیقات نشان می دهند که مصرف مقداری از این روغن به طور منظم و روزانه باعث می شود روده ی بزرگ التهاب پیدا کند و حتی در بعضی موارد نادر میتواند باعث بروز بیماری مثل سرطان روده ی بزرگ شود.

مضرات روغن کنجد برای کبد

مصرف زیاد و بیش از اندازه روغن کنجد می‌تواند باعث بروز کبد چرب شود. *به رسوب چربی در کبد، کبد چرب میگویند*.

این که در کبد مقداری چربی وجود داشته باشد کاملا طبیعی است اما اگر این مقدار بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد کل وزن کبد شخص بشود، چربیِ کبد غیر طبیعی است و فرد مبتلا به بیماری کبد چرب شده است. این مسئله در عملکرد طبیعی کبد اخلال ایجاد می کند.

مضرات روغن کنجد برای معده

اگر معده ی ضعیفی دارید و یا اگر بالای۴۰ سال هستید، روغن کنجد (محصولات کنجدی) برای شما مناسب نیست. به این دلیل که روغن کنجد جزو مواد خوراکی سست کننده ی معده است.

همچنین اگر داروی مسهل مصرف می‌کنید و یا در فصل گرما هستید و معده ی ضعیفی دارید به صورت مداوم و به مقدار خیلی زیاد روغن کنجد مصرف نکنید. خصوصا از خوردن روغن کنجد همراه با غذا و به صورت خام بپرهیزید.

برای این که بدانید آیا معده ی شما هم ضعیف است یا نه به این نکته توجه داشته باشید که افراد با معده ی ضعیف غذا های سنگین مثل کله پاچه، خوراک مغز و… را به راحتی نمیتوانند هضم کنند و به اصطلاح این غذا ها روی دلشان میماند.

مضرات روغن کنجد در بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار حساس و پر اهمیت است. گاهی خود درمانی و مصرف بیش از حد ماده ی غذایی چه جنبه ی خوراکی داشته باشد چه درمانی می تواند هم برای مادر و هم فرزند خطر آفرین باشد. روغن کنجد هم ازین قاعده مثتسنا نیست.

بعضی دیگر از مضرات روغن کنجد برای بارداری عبارت اند از:

خطر سقط شدن جنین

در برخی موارد نادر ممکن است روغن کنجد با بعضی دانه ها مخلوط شده باشد و این موضوع باعث سقط جنین شود. این مشکل در برخی مناطق هندوستان پیش آمده است. پس در مصرف روغن کنجد مخصوصا در سه ماهه اول بارداری بسیار احتیاط کنید.

واکنش های آلرژیک

از آن جا که روغن کنجد مقداری گوگرد و چربی غیر اشباع دارد ممکن است زنان باردار به آن حساسیت نشان دهند. در دوران بارداری سیستم ایمنی فرد آسیب پذیر تر است و خطر ابتلا به چنین حساسیت هایی بیشتر می شود.

القای هورمونی

از جمله مضرات روغن کنجد انقباض رحم و در نتیجه زایمان زود رس یا گاها حتی سقط جنین میباشد. این خطر به این دلیل اتفاق می‌افتد که روغن کنجد، دارای خواص القاکننده هورمونی می‌باشد.

از آنجا که وضعیت جسمی خانم های باردار با هم متفاوت است و هر ماده ی خوراکی اثر متفاوتی روی افراد مختلف دارد، حتما قبل از خوردن هر نوع خوراکی در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید و به دانسته های خود بسنده نکنید.

کلام آخر:

در این مقاله درمورد مضرات روغن کنجد مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت فراورده های کنجدی ترنگ با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0