لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

طرز تهیه روغن کنجد خانگی

روغن کنجد یکی از روغن‌های طبیعی است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه روغن کنجد در فر و در قابلمه را بیان خواهیم کرد، همراه ما باشید.

روغن کنجد یک نوع روغن پخت و پز است که در آن مقدار زیادی کلسیم، مس، روی، آهن و منیزیم وجود دارد. این روغن به دلیل داشتن این مواد معدنی برای سلامت پوست مفید است.

 برای تهیه روغن کنجد در خانه دانه‌های کنجد را تفت دهید تا طلایی شوند. سپس آن‌ها را با یک روغن پخت و پز دلخواه مخلوط کرده و درون مخلوط کن بریزید تا روغن کنجد به سمت بالای مخلوط کن رفته و به راحتی جدا شود. روغن کنجد را می‌توانید تا ۲ سال در یخچال نگهداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.



طرز تهیه روغن کنجد در خانه

برای تهیه ۱ فنجان روغن (۲۳۷ میلی لیتر) به ۳ فنجان دانه کنجد (۷۱۰ گرم) نیاز است. شما می‌توانید با توجه به میزان روغن مورد نیاز خود مقدار دانه‌های کنجد را کم یا زیاد کنید.

 ۱ فنجان روغن کنجد (۲۳۷ میلی لیتر) برای آشپزی کردن و مراقبت از پوست مقدار مناسبی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید مقدار زیادی روغن کنجد داشته باشید، دانه کنجد را ۳-۲ برابر کنید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید.



مرحله اول: برشته کردن دانه‌ها

دانه‌های کنجد را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی گراد) برشته کنید. برای انجام این کار، دانه‌ها را روی سینی ریخته و آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از ۵ دقیقه، دانه‌های کنجد را بهم بزنید تا نسوزند. سپس برای ۱۵-۱۰ دقیقه دیگر به برشته کردن آن‌ها در فر ادامه دهید. هنگامی که دانه‌های کنجد به رنگ طلایی درآمدند، سینی را از فر خارج کنید.

برای اینکه مطمئن شوید دانه‌های کنجد بیش از حد برشته نمی‌شوند می‌توانید آن‌ها را روی اجاق گاز حرارت دهید. دانه‌های کنجد را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس آن‌ها را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه حرارت داده و با یک قاشق مرتب بهم بزنید تا برشته شوند. 

هنگامی که دانه‌های کنجد به رنگ طلایی در آمدند، آن‌ها را از روی حرارت بردارید. فرقی نمی‌کند که از فر برای برشته کردن دانه‌های کنجد استفاده می‌کنید یا اجاق گاز، در هر صورت بعد از اینکه رنگ دانه‌ها به طلایی تغییر کرد، آن‌ها را درون یک بشقاب بریزید تا سریع‌تر خنک شوند.

رنگ طلایی نشانه این است که دانه‌های کنجد به درستی برشته شده‌اند. از حرارت دادن بیش از حد دانه‌های کنجد خودداری کنید. اگر دانه‌ها را بیش از حد برشته کنید تا رنگ‌ آن‌ها به قهوه‌ای متوسط تبدیل شود، حجم روغن به دست آمده کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، به محض اینکه رنگ دانه‌ها طلایی شد، آن‌ها را از روی حرارت بردارید. اگر دانه‌های کنجد را بیش از حد حرارت داده‌اید، از آن‌ها برای تهیه روغن استفاده نکرده و دوباره تمام مراحل را انجام دهید.



مرحله دوم: مخلوط کردن دانه‌های کنجد

هر ۱/۴ فنجان دانه کنجد (۵۹ گرم) را با ۱ فنجان روغن (۲۳۷ میلی لیتر) مخلوط کنید. کنجدها را درون یک قابلمه متوسط یا بزرگ بریزید. سپس با توجه به میزان کنجد مورد استفاده، روغن پخت و پز دلخواه خود را به آن اضافه کنید. شما می‌توانید از روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، روغن نارگیل یا سایر روغن‌های گیاهی برای این کار استفاده کنید. اگر از ۳ فنجان دانه کنجد (۷۱۰ گرم) استفاده می‌کنید، میزان روغن باید ۱۲ فنجان (۳ لیتر) باشد.

بعد از اینکه دانه‌های کنجد و روغن را با هم مخلوط کردید، آن‌ها را حداقل به مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط حرارت دهید. حرارت دادن دانه‌های کنجد به استخراج بیشتر روغن از آن‌ها کمک می‌کند.

مخلوط روغن و دانه‌های کنجد را داخل یک مخلوط‌کن بریزید. پس از حرارت دادن روغن، شعله را خاموش کرده و مخلوط کن را درون سینک ظرفشویی قرار دهید. به دقت روغن و دانه‌های کنجد را داخل مخلوط کن بریزید. به اندازه‌ای که مخلوط کن شما ظرفیت دارد، آن را پر کنید. این کار به شما کمک می‌کند که روغن پخت و پز را از روغن کنجد جدا کنید.

درب مخلوط کن را گذاشته و با سرعت متوسط آن را روشن کنید. مواد را به مدت ۴-۱ دقیقه یا تا زمانی که دانه‌ها کاملا خرد و له شوند، مخلوط کنید. حضور روغن پخت و پز باعث می‌شود که مواد به راحتی با هم مخلوط شوند.

بعد از اینکه مواد را با هم مخلوط کردید، اجازه دهید ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت داخل مخلوط کن بمانند. با این کار روغن کنجد به سمت بالا و روغن پخت و پز به سمت پایین رفته و در نتیجه می‌توانید به راحتی آن‌ها را از هم جدا کنید. با توجه به اینکه از چه نوع روغن پخت و پزی استفاده کرده‌اید، سرعت جدا شدن روغن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، هنگام استفاده از روغن بادام زمینی فقط ۴۵ دقیقه طول می‌کشد که روغن شما جدا شود؛ اما اگر از روغن آفتابگردان استفاده کنید، ممکن است به ۲ ساعت زمان نیاز باشد.



مرحله سوم: جداسازی روغن کنجد

اگر از روغنی به غیر از روغن بادام زمینی به عنوان مثال روغن آفتابگردان یا روغن نارگیل استفاده کرده‌اید، مخلوط به دست آمده را روی پارچه تنظیف بریزید. برای این کار، کاسه کوچک یا متوسطی را انتخاب کرده و پارچه را روی آن قرار دهید. سپس پارچه را به کمک نخ یا کش محکم کنید. استفاده از پارچه تنظیف باعث می‌شود که هیچ دانه‌ای وارد روغن شما نشود.

اگر از روغن بادام زمینی استفاده کرده‌اید، فرآیند جداسازی کمی متفاوت است. مواد را داخل یک کاسه ریخته و بگذارید حداقل ۴۵ دقیقه بماند. در این مرحله، روغن کنجد به طور طبیعی به سمت بالا می‌رود. هنگامی که از روغن بادام زمینی استفاده می‌کنید، نیازی به پارچه تنظیف ندارید؛ چون روغن خود به خود جدا می‌شود.

اگر روغن را روی پارچه تنظیف ریخته‌اید، به راحتی می‌توانید آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید. اگر از روغن بادام زمینی استفاده کرده‌اید، کم کم و با استفاده از یک قاشق فلزی بزرگ روغن را به داخل ظرف مورد نظر منتقل کنید.

روغن کنجد را داخل یخچال قرار دهید تا ماندگاری آن افزایش یابد. روغن کنجد در داخل کابینت برای ۸-۶ ماه قابل نگهداری است، اما در یخچال می‌توانید آن را برای ۲ سال نگه دارید. اگر روغن بوی ترش یا طعم تلخ به خود گرفت، فاسد شده و باید از مصرف آن خودداری کنید.



برای خرید روغن کنجد کلیک کنید



کلام آخر:

در این مقاله درمورد طرز تهیه روغن کنجد در خانه مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت فراورده های کنجدی ترنگ با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0