لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

خواص شیره انگور و تقویت حافظه

شیره انگوری که از انگور های های قرمز و بنفش بدست می آید، به دلیل وجود ترکیی به نام رزوراتور، می‌تواند برای تقویت حافظه مفید باشد.

تحقیقاتی که دانشمندان انجام دادند ثابت کرده، این ترکیب مهم می‌تواند با سرعت دادن جریان خون به مغز، موجب تقویت حافظه، پیشگیری از مشکلات حافظه که در اثر افزایش سن رخ می دهد و کارایی بالاتر مغز شود.

مصرف شیره انگور به همراه کمی زعفران در وعده صبحانه، موجب تقویت اعصاب، فعالیت بیشتر مغز و در نتیجه باعث بهبود عملکرد مغز و بالا رفتن تمرکز فرد خواهد شد.

خوردن 5 وعده در هفته از شیره انگور به همراه ارده، می تواند کمک شایانی باشد.

شیره انگور چیست ؟

شیره انگور یک فرآورده ی شیرین و مقوی ست و معمولا از انگور هایی که بسیار شیرین باشند گرفته می شود. انگور هایی که هنگام کشت کمتر آبیاری می شوند شیرینی بیشتری دارند و مناسب برای شیره گرفتن می باشند. زمانی که باید برای گرفتن شیره انگور صرف شود کمی زیاد است و این خود زحمت فراوانی را می طلبد.

نحوه تهیه شیره انگور در هر شهری با هم فرق دارد و به همین خاطر غلظت، رنگ و طعم آن متغیر است. اما آنچه باعث بالا رفتن کیفیت شیره انگور می شود، استفاده از انگور مرغوب تر و خوشمزه تر است.

روش های استفاده از شیره انگور

شیره انگور را به روش های گوناگونی می توان مصرف نمود. شیره انگور را می توان ناشتا میل کرد. همچنین می‌شود با آب مخلوط کرد و به عنوان شربت از آن استفاده نمود. یکی دیگر از روش های استفاده از شیره انگور ترکیب آن با سایر مواد غذایی مانند ارده و شیر است. زمانی که شیره انگور را با ارده ترکیب کنیم خواص آن بیشتر می شود .

شیره انگور و مصارف خانگی

شیره انگور با خاصیت فراوانی که دارد می تواند در سبد خرید خانوار جای داشته باشد.

امروزه با گسترش امراض گوناگون و افزایش تعداد افراد دیابتی، باید به دنبال جایگزین مناسبی برای شکر بود،یک جایگزین طبیعی و مفید. با جایگزین کردن شیره انگور به جای قند و شکر، نه تنها از خطرات ناشی از استفاده ی آنها می‌توان دوری کرد، بلکه کلسیم و کربوهیدرات مورد نیاز هم تامین خواهد شد.

شیره انگور می‌تواند بهترین جایگزین برای شکر باشد و حتی طعم بهتری را هم ایجاد کند. می شود از آن در شیرینی پزی به خوبی استفاده نمود.

شیره انگور و پیشگیری از سرطان

شیره انگور با خاصیت آنتی اکسیدانی خود توانایی جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی را دارد. 

شیره انگور و معده

شیره انگور با دفع اسیدهای مضر و اوره در پاک کردن معده، می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین برای زخم معده می‌توان از شیره انگور بهره برد. 

شیره انگور و خواص آن برای کودکان

شیره انگور برای دو گروه سنی کودک و نوجوان که بدنشان برای رشد نیاز به مواد مغذی و ویتامین دارند، بسیار مفید است.

در کودکان بهتر است که از سن یک سالگی به بعد استفاده شود.چون نمی‌توان منکر تاثیر شربت آهن تا سن یک سالگی بود.

شیره انگور و پوست

شیره انگور می تواند به گونه ای معجزه آسا در از بین بردن لک و چین و چروک ها نقش داشته باشد.

با قرار دادن شیره انگور بر روی پوست، می‌توان از افتادگی پوست جلوگیری کرد و حتی التیام ورم های ناشی از ضربه ی ایجاد شده در بدن باشد .

شیره انگور و بارداری

شیره انگور می‌تواند از خونریزی مادران در دوران بارداری جلوگیری کند.

مادر در طی دوران بارداری با مصرف کنترل شده ی شیره انگور می‌تواند قوای جسمانی خود را تقویت کند و رشد جنین به خوبی انجام پذیرد.

نحوه نگهداری شیره انگور

باید بهترین روش نگهداری شیره انگور را بدانیم تا هم خواص خود را از دست ندهد و هم خصوصیاتش حفظ شود و سالم بماند.

شیره انگور را نباید در جای خیلی سرد نگهداری کرد چون مانند همه محصولاتی که قند دارند، شکرک می‌زند که البته با حرارت غیر مستقیم این شکرک از بین می‌رود. شکرک زدن شیره انگور را نمی‌توان دلیل بر کیفیت پایین و از بین رفتن خواص آن دانست. چون شیره انگور هم مانند عسل طبیعی شکرک خواهد زد و سفت خواهد شد. شیره انگوری که کپک بزند و ترش شود،شیره ای ست که به غلظت کافی نرسیده و نامرغوب می باشد.


میزان مصرف شیره انگور

مصرف شیره انگور پیش تر از هر چیزی بستگی به ذائقه فرد دارد.

دربزرگسالان 1 تا 3 قاشق غذاخوری و در کودکان 1تا 3 قاشق مرباخوری می‌تواند مناسب باشد. شیره انگور طبعی گرم دارد که افراد دیابتی باید در مصرف آن دقت داشته باشند.

بهترین زمان برای مصرف شیره انگور

فصل زمستان بهترین زمان برای استفاده از شیره انگور است.

در فصل زمستان که بدن انسان دچار ضعف می شود، به دلیل فوایدی که شیره انگور در درمان بیماری های مرتبط با این فصل مانند سرماخوردگی و آنفولانزا دارد، میتواند گزینه خوبی برای بیماران باشد. در فصل زمستان افرادی که در اثر سرما حلقشان ملتهب می شود، می‌توانند از شیره انگور استفاده کنند. این شیره که خاصیت نرم کنندگی و ضد التهابی در حلق دارد را می‌توان با آب مخلوط کرد و قرقره نمود. با این کار می شود سرفه را هم در بیماران کاهش داد.

از این شیره می توان در سایر فصول سال هم به تناسب نیاز استفاده کرد و بهره برد.



خواص شیره انگور ناشتا

شیره انگور ناشتا، که همچنین به عنوان شیره انگور سفید معروف است، یک نوشیدنی طبیعی و خوشمزه است که از عصاره انگور تهیه می‌شود. این شیره به دلیل داشتن خواص متعدد، در انواع طبخ و پخت و در تهیه برخی خوراکی‌ها و دسرها استفاده می‌شود. در زیر به برخی از خواص شیره انگور ناشتا اشاره می‌کنم:

  1. پر از آنتی‌اکسیدان‌ها: شیره انگور ناشتا حاوی مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند رزوراترول است. آنتی‌اکسیدان‌ها به سلول‌ها در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو و عوامل زیستی محافظت می‌کنند.

  2. اثرات ضد التهابی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که شیره انگور ناشتا می‌تواند خواص ضد التهابی داشته باشد و در کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی، التهاب مفاصل و برخی بیماری‌های دیگر مفید باشد.

  3. حمایت از سلامت قلب: شیره انگور ناشتا می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیره انگور ناشتا می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و اکسیداسیون آن کمک کنند. همچنین، ممکن است فشار خون را کاهش دهد و به عملکرد گردش خون در بدن کمک نماید.

  4. افزایش انرژی: شیره انگور ناشتا شیرین و غنی از قندها است، که می‌تواند به عنوان منبع انرژی سریع عمل کند. این ویژگی آن را به یک نوشیدنی مناسب برای افزایش انرژی قبل از ورزش یا فعالیت‌های بدنی می‌کند.

  5. حمایت از سلامت معده: شیره انگور ناشتا ممکن است خواص آرامبخشی داشته باشد و به سلامت معده کمک کند. مصرف آن می‌تواند در کاهش علائم سوء هاضمه، التهاب معده و قرمزی مخاط معده مفید باشد.

مضرات شیره انگور

شیره انگور را می توان در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار داد، اما می‌تواند باتوجه به وضعیت جسمی افراد و حتی مقدار اندازه مصرف آن، عوارضی را به دنبال داشته باشد. شیره انگور طبعی گرم دارد و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست،می‌تواند با غلیظ کردن صفرا باعث بالارفتن حرارت بدن، سردرد و حتی جوش زدن شود. این افراد می‌توانند با مصرف تخم ریحان در کنار شیره انگور این مشکل را برطرف کنند.شیره انگور کالری زیادی دارد که باعث افزایش وزن می شود بنابراین افراد چاق و کم تحرک در مصرف شیره انگور نباید زیاده روی کنند. ودر صورت مصرف حتما تحرک داشته باشند و یا ورزش کنند.

شیره انگور دارای قند بالایی ست، پس بهتر است که افراد دیابتی از خوردن آن پرهیز کنند.




کلام آخر:

در این مقاله درمورد خواص شیره انگور برای حافظه و بررسی کلی خواص آن مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت فراورده های کنجدی ترنگ با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0