لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

باورهای جالب تاریخی در مورد کنجد

گیاه شناسی:

كنجد گیاهی است یكساله به ارتفاع حداكثر یك متر كه قسمت های بالای ساقه آن پوشیده از كرك است، ولی قسمت های پایینی كرك ندارد. برگ ها بیضی بلند و نوك تیز، به طول 14 سانتی متر دارد كه به صورت متقابل روی ساقه قرار می گیرند( ممكن است برگ های قسمت پایین گیاه كمی پهن تر باشند و به صورت متفاوت قرار گیرند). گل ها به صورت تكی در كنار برگ های قسمت بالای ساقه ظاهر می شوند. رنگ گل ها زرد است، ولی ممكن است به رنگ های سفید و قرمز نیز دیده شوند.

این گل ها به میوه تبدیل می شوند كه حاوی تعداد زیادی دانه كوچك، بیضی و تقریباً مسطح است. رنگ دانه ها بر حسب واریته ها و نواحی مختلف متفاوت بوده و ممكن است به صورت قهوه ای كمرنگ یا تیره، سفید، سیاه و یا دورنگ باشند. قسمت مورد استفاده كنجد، دانه ها هستند كه مقدار زیادی از آنها به مصرف روغن كشی می رسد.

علی رغم اینكه منشا اولیه گونه های كنجد وحشی را صحرای آفریقا می دانند، ولی كنجد معمولی بومی هندوستان است كه به نقاط زیادی از جهان گسترش یافته است. كنجد در نقاط مختلف ایران، از جمله نواحی شمالی، شیراز و كرمان كشت می گردد.


تاریخچه:

كنجد بومی هندوستان است و حداقل 2250 سال قبل از میلاد در آنجا كشت می شده است. همچنین مطالعات باستان شناسی نشان می دهد كه كشت این گیاه بعد از هندوستان در ناحیه مكران پاكستان معمول بوده است.

نام Sesame از كلمه لاتین Sesamum گرفته شده و این لغت خود با تغییرات زیادی از آشوری ها و از كلمه Shaman shammi به معنی گیاه روغنی (Plant oil) درست شده است.

نام كنجد در خاورمیانه متفاوت بوده و به نظر می رسد از لغت فارسی آن، یعنی Kunjid (كنجد) ریشه گرفته است. به عنوان مثال، نام روسی آن كه Kunzhut (كون زوت) می باشد، از فارسی مشتق شده است.

درباره كنجد در اقوام و ملل جهان افسانه ها، باورها و اعتقادات مختلفی وجود دارد كه همه آنها درباره اهمیت این گیاه و دانه و روغن آن است. مثلاً در افسانه های آشوری چنین بیان شده است كه وقتی خداوند مخلوقات خود را آفرید، آنها از شراب دانه كنجد نوشیدند و یا هندوها معتقدند كه دانه كنجد سمبل جلوگیری از مرگ و میر و روغن آن از مواد خوش یمن و مبارك است.

استادان یوگا در تامیل توصیه می كنند كه برای كاهش حرارت بدن، به خصوص در نواحی استوایی و مرطوب، دست كم هفته ای یك بار از ماساژ روغن كنجد استفاده شود.

برای خرید روغن کنجد کلیک کنید

اینطور که از شواهد تاریخی برمی آید کنجد کهن ترین محصول کشاورزی جهان است. روغن کنجد که از استخراج روغن از دانه کنجد بدست می آید طی سالیان دراز برای اهداف متنوعی همچون غذا، دارو ، لوازم 

آرایشی و مراسم ها استفاده میشده است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا باهم ۴ حقیقت جالب در خصوص این گیاه باستانی از گوشه و کنار دنیا بخوانیم:



سِسِمی در رو باز کن!

لغت “السِمسِم” در زبان عربی و “sesame“در زبان انگلیسی به معنای کنجد میباشد. در داستان “علی بابا و چهل دزد بغداد” در کتاب هزار و یک شب (شبهای عربی)، این رمز عبور جادویی باعث کشف غاری شد که گنجینه ای سرقت شده درونش پنهان بود. 

زمانی که این داستان روایت می شود، گیاه کنجد بصورت گسترده  بعنوان یک محصول کشاورزی مهم برای تولید روغن کشت می‌شد و منبع ارزشمند مالی بشمار میرفت. در داستان روایت شده، مردم معتقد بودند که کنجد دارای قدرت اسرار آمیزی بوده و توانایی سحر و جادو دارد. 

گیاه کنجد بدین صورت است که پوسته اش باز شده و پس از آن بذر داخلش ظاهر می شود. گفته میشود که جمله ” سِسِمی در رو باز کن!” بر اساس همین خصوصیت کنجد بوده است


مومیایی کردن اجساد

روغن کنجد دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی است و در مقایسه با روغن های دیگر قابلیت نگهداری بهتری دارد. بهمین دلیل در مصر باستان از روغن کنجد برای ساخت مواد نگهدارنده در فرآیند مومیایی کردن استفاده میشده است.



تقویت کننده قوای جسمی

طبق شواهد تاریخی وجود کنجد در اهرام مصر تایید شده است. در مصر باستان کنجد نه تنها برای درمان بیماری ها بلکه برای افزایش قوای جسمی مورد استفاده قرار می‏گرفت. می گویند فرعون هر روز مخلوطی از کنجد را با افزودن شیر، عسل، تخم مرغ و ادویه جات می‏نوشید. در مصر امروز نیز کنجد به عنوان غذایی مقوی و پرانرژی شناخته می شود و بسیاری از مردان برای تقویت توان جسمی و جنسی ازین گیاه ارزشمند بهره می برند. 

برای خواندن مقاله "معجون جادویی تقویت قوای جنسی" کلیک کنید


زیبایی کلئوپاترا

گفته می شود که کلئوپاترا، ملکه مصر باستان(مابین سالهای ۶۹-۳۰ پیش از میلاد مسیح) روغن کنجد را توسط مردمانی از سرزمین پونت در آفریقای شرقی(نزدیک به محل پیدایش گیاه کنجد) به عنوان هدیه دریافت کرد و از آن در عطر و لوازم آرایشی خود بهره برد. شایعاتی بر این اساس وجود دارد که روغن کنجد ممکن است موجب زیبایی پوست او شده باشد.

برای خواندن مقاله "8 مزیت فوق العاده استفاده از روغن کنجد برای پوست" کلیک کنید


کلام آخر:

در این مقاله درخصوص باورهای تاریخی در مورد کنجد مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت فراورده های کنجدی ترنگ با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0